ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ
ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ

ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΕΣ ΣΥΝΗΘΕΙΕΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ

Στανίση 2
57013 Παλαιόκαστρο
Τηλ. 2310696185
Fax.2310697577
mail@dim-palaiok.thess.sch.gr

 

Επιστροφή

 ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΕΣ ΣΥΝΗΘΕΙΕΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ

Σαμπάνης Πασχάλης1,     Στεφανίδης Θεόδωρος 2

1 Μαθητής  Ε΄ Τάξης  , 1ο Δημ. Σχολείο Παλαιοκάστρου

sampasx@hotmail.com

2  Μαθητής Ε΄ Τάξης  , 1ο Δημ. Σχολείο Παλαιοκάστρου

steftheo@hotmail.com

Λαδάς Φώτης – Δάσκαλος Ολοήμερου

ladas.f@hotmail.com

1.Περίληψη

Με αφορμή την παρατήρηση του γεύματος των μαθητών στην τραπεζαρία του ολοήμερου σχολείου μας, δημιουργήσαμε ομάδες από την Ε΄ και  ΣΤ΄ τάξη  και συντάξαμε ερωτηματολόγια που διερευνούν τις διατροφικές συνήθειες των παιδιών. Τα ερωτηματολόγια συγκεντρώθηκαν, ομαδοποιήθηκαν οι απαντήσεις και περάστηκαν τα δεδομένα  σε περιοχές του Microsoft excel με σκοπό να μετατρέψουμε τα ευρήματα σε διάφορες μορφές απεικόνισης. Στη συνέχεια προχωρήσαμε σε μια συνολική απεικόνιση των διατροφικών συνηθειών που ακολουθούν τα παιδιά του σχολείου μας και τις συγκρίναμε με την πυραμίδα της Μεσογειακής διατροφής,  για να βγάλουμε και τα συμπεράσματα για συνήθειες που χρειάζονται ενίσχυση και άλλες που πρέπει να αποθαρρυνθούν. Οι ομάδες προχώρησαν  στην επεξεργασία των ευρημάτων της έρευνας και στη συνέχεια με την αναγκαία καθοδήγηση, δημιούργησαν μια παρουσίαση στο Microsoft power point που προβλήθηκε από τα παιδιά της ομάδας στους υπόλοιπους μαθητές. Ταυτόχρονα αυτή η παρουσίαση  αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα του σχολείου μας

Λέξεις κλειδιά: Υγεία,  υγιεινή διατροφή, διατροφικές συνήθειες.

2. Εισαγωγή

Αναπόσπαστο  κομμάτι της καθημερινότητας  των μαθητών του ολοήμερου είναι η σίτισή του σε αυτό. Συχνά στο χώρο του εστιατορίου γίνονται συζητήσεις για το είδος των φαγητών που καταναλώνουν τα παιδιά (έτοιμο φαγητό, σπιτικό, πρόχειρο, κυλικείο).

 Πολλές έρευνες έχουν εξετάσει τη σχέση της διατροφής με την υγεία, επισημαίνοντας    τις κύριες επιπτώσεις της μη ισορροπημένης διατροφής στην υγεία του ανθρώπου. Η σωστή διατροφή κατά την παιδική ηλικία, όπου οι θρεπτικές ανάγκες είναι αρκετά υψηλές, είναι πολύ σημαντική για τη σωματική ανάπτυξη των παιδιών, τη μακροχρόνια προαγωγή της υγείας τους και την υιοθέτηση θετικών συμπεριφορών και στάσεων απέναντι στις υγιεινές διατροφικές συνήθειες , που τείνουν να διατηρηθούν στην υπόλοιπη ζωή τους.                                              Στην Ελλάδα, τα τελευταία χρόνια έχει παρατηρηθεί, στις  έρευνες που έχουν λάβει χώρα, το γεγονός τα παιδιά να εγκαταλείπουν την παραδοσιακή Μεσογειακή διατροφή και να υιοθετούν τον «Δυτικό τρόπο» διατροφής, ακολουθώντας μία μη ισορροπημένη διατροφή και αυξάνοντας τον κίνδυνο εμφάνισης διαφόρων δυσλειτουργιών (Hassapidou & Bairaktari, 2001). Για την διεξαγωγή της έρευνας χρησιμοποιήθηκε η αίθουσα πληροφορικής του σχολείου μας και τα λογισμικά κειμενογράφος word. υπολογιστικά φύλλα excel, και παρουσιάσεις power point.                    Οι στόχοι της εργασίας ήταν η διερεύνηση των αντιλήψεων των μαθητών στο ζήτημα της διατροφής, να συνειδητοποιήσουν τη σημασία της, να αποκτήσουν γνώσεις και να τις μετατρέψουν σε υγιεινές συνήθειες. Ακόμη να εξασκηθούν στη χρησιμοποίηση λογισμικού  και να συνεργασθούν μεταξύ τους για την επίτευξη του στόχου. 

 

3.Μέθοδος και διαδικασία

Στην έρευνα πήραν μέρος 45 παιδιά, αγόρια και κορίτσια, της Ε και ΣΤ΄ τάξης .Μετά από διάλογο ετοιμάσαμε ένα ερωτηματολόγιο  δίνοντάς τους να το συμπληρώσουν ανώνυμα. Ρωτήσαμε αν τρώνε πρωινό κάθε μέρα, πόσες φορές την εβδομάδα τρώνε κρέας, ψάρι, κοτόπουλο, ζυμαρικά, όσπρια, γαλακτοκομικά και λαδερά. Ρωτήσαμε επίσης αν τρώνε κάθε μέρα φρέσκα φρούτα και ωμά λαχανικά και τέλος, τι τρώνε (αν τρώνε) κολατσιό στα διαλείμματα

Οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες των 5 παιδιών. Ακολούθησε η συγκέντρωση των ερωτηματολογίων και η επεξεργασία από τις ομάδες κατά θέμα. ομαδοποιήθηκαν και ταξινομήθηκαν οι απαντήσεις. Στη συνέχεια οι μαθητές κάθισαν  μπροστά στους υπολογιστές και καταχώρησαν  τα δεδομένα στο excel για να μπορέσουν να απεικονίσουν τις απαντήσεις με γραφήματα. Για την αξιολόγηση των Διατροφικών συνηθειών οι μαθητές και μαθήτριες δούλεψαν με τις ομάδες τροφίμων: τα γαλακτοκομικά (γάλα, γιαούρτι/κρέμα, τυρί), τα δημητριακά (ψωμί, παξιμάδι, κρουασάν, δημητριακά, ρύζι, ζυμαρικά, βραστές πατάτες), τις πρωτεϊνούχες τροφές (μπριζόλα, κοτόπουλο, ψάρι, αυγό, όσπρια), τα λαχανικά (μαγειρεμένα λαχανικά, φρέσκα λαχανικά/σαλάτα), τα φρούτα (φρούτα, χυμός φρούτων) και τις ανθυγιεινές τροφές (μπισκότα/κέικ, σοκολάτα, παγωτό, σνακ, χάμπουργκερ, λουκάνικο, πίτσα, πίτα, τηγανιτές πατάτες, σουβλάκι, γύρος, αναψυκτικά, τσάι, καφές).

4.Αποτελέσματα της έρευνας

Γράφημα 1

Γράφημα  2

Γράφημα 3

Γράφημα 4

Γράφημα 5

Γράφημα 6

Γράφημα 7

Γράφημα 8

Γράφημα 9

Γράφημα 10

Γράφημα 11

Γράφημα 12

Γράφημα 13

Γράφημα 14

Γράφημα 15

Γράφημα 16

 

 

Γράφημα 17

 

Γράφημα 18

 

Αποτελέσματα

Τα πιο ενδιαφέροντα συμπεράσματα από την έρευνά μας :

Το 40% των μαθητών του σχολείου μας δεν τρώει πρωινό κάθε μέρα στο σπίτι.

Στα διαλείμματα τρώνε κυρίως σάντουιτς και τοστ

Οι μισοί περίπου μαθητές τρώνε φρούτο κάποιες μέρες στο σχολείο

Γαλακτοκομικά  μόνο οι μισοί μαθητές τρώνε καθημερινά

Ζυμαρικά και δημητριακά καταναλώνουν 1 έως 3 φορές την εβδομάδα

Το 7% δεν τρώνε καθόλου όσπρια

Κρέας και κοτόπουλο τρώνε 1 έως 2 φορές την εβδομάδα

Ψάρια μόνο το 55% τρώει μια φορά την εβδομάδα

Λαχανικά τρώνε οι περισσότεροι από 2 έως 7 φορές την εβδομάδα

Φρούτα τρώνε τα μισά παιδιά κάθε μέρα

Ενώ πίνουν σχεδόν κάθε μέρα οι μισοί μαθητές φυσικό χυμό και οι υπόλοιποι 1 έως 3 φορές πίνουν αναψυκτικό.

Τέλος το 22% πετούν το φαγητό που περισσεύει ενώ το 78% το καταναλώνει την επόμενη μέρα.

Βιβλιογραφία

  Κ. ΜΠΑΖΑΙΟΣ: Οι τροφές που χαρίζουν υγεία, εκδ. Μπαζαίος

 ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΡΗΤΗΣ, τμήμα Κοινωνικής Ιατρικής: Διατροφή και
  υγεία    Α. ΣΤΕΦΑΝΑΚΟΥ: Η διατροφή - Τρώγοντας σωστά, Ανοιχτό Σχολείο  

 Ε. ΦΑΚΙΝΟΥ: Λαχανικά, εκδ. Κέδρος

    ΚΕ.Π.ΚΑ. (Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών)

 http://www.who.org (Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας)

    http://www.inka.gr (Ινστιτούτο Καταναλωτή )

http://www.nutrimed.gr (ιστότοπος για τη διατροφή και την υγεία)